2023.10.17
Szüreti Felvonulás
A médiakörnyezet fejlődését folyamatosan végig kísérte a gyermekek és fiatalok egészséges fejlődéséért való aggodalom. A XIX. század végén az újságok és a távíró, a múlt század harmincas éveiben a film, majd a hatvanas években a televízió káros hatásától féltették a felnövekvő generáció egészséges szellemi és erkölcsi fejlődését.
Az új médiakörnyezettel, a digitalizációval együtt járó kockázatok és lehetőségek felismerése napjainkban különösen fontos. A médiahasználathoz kapcsolódó gyermekvédelem kiindulópontja felmérni a való kockázatokat és meglátni a médiakörnyezet fejlődésében rejlő lehetőségeket. Az elmúlt időszakra jellemző, hogy már nem csak az iskolás korosztály érintett, hanem a kisebbek is, hiszen a gyermekeket születésüktől kezdve körbeveszi az online környezet, fogyasztanak médiatartalmakat, sőt, egyre több óvodásnak van már akár saját laptopja, mobiltelefonja. Igaz, hogy a gyermekek többségére ezek még nem jelentenek közvetlen kockázatot, de az óvodások számára a családon belüli, az óvodai, játszótéri és más élethelyzetekben látott okoseszköz és internethasználati minták alapozzák meg azokat az igényeket, elvárásokat és attitűdöket, amelyek meghatározzák a gyermekek későbbi digitális jövőjét.
A Digitális Gyermekvédelmi Stratégia keretében végzett felmérés célja az volt, hogy megvizsgálja, mi jellemző ezen a téren az óvodás korosztályra. Az OkosÓvoda programba bekapcsolódó intézmények óvodapedagógusai által vezetett és beküldött megfigyelési naplók feldolgozására, az abban rögzített helyzetek, tapasztalatok, észrevételek elemzésére került sor 2020-ban. Ennek alapján megállapítható, hogy az óvodások gyakran utánozzák a mobilhasználatot, és minden arra alkalmas formájú tárgyat okostelefonként használnak: „telefonálnak”, fényképeket és szelfiket „készítenek”, koppintanak, elhúzzák az ujjukat például a fakockán – pontosan lemásolva az igazi használatot. Játékuk során megfigyelhető a könyvekből és Lego-elemekből készített tablet, amin „dolgoznak” – utánozva a felnőttek tevékenységét. A megfigyelések alapján úgy tűnik, hogy szinte mindegyik gyermek naponta használja az okoseszközöket (telefon, tablet) mesenézésre vagy játékra és előfordul az is, hogy a közösségi oldalakat is látogatják.
A gyermekek eszközhasználata megjelenik a játéktevékenységükben, főleg játékidőben (pl.: legóból okostelefont alkotnak és „játszásiból” azon telefonálgatnak, illetve a csoportszobákban fellelhető számítógép nélküli billentyűzettel is előszeretettel játszanak. Nagyon ötletes és találékony megoldásaik vannak arra vonatkozóan, miket lehetne helyettesítő eszközként használni: pl: LEGO, játék laptop, kocka, laptop papírból, játéktelefon, laptop társasjáték táblájából.
A kutatás összefoglalója itt elérhető: https://digitalisgyermekvedelem.hu/digimini1/
Honlapunk cookie-kat használ, hogy a honlapunkon tett lépéseiről statisztikákat készíthessünk. Ha tovább használja honlapunkat, azzal hozzájárul a cookie-k használatához. Ezzel a tevékenységünkkel mi nem tudjuk Önt személyesen beazonosítani.